Uitvoering van experiment 1
Het eerste experiment is uitgevoerd op een 2 VMBO-T klas voor het vak wiskunde. Voor deze proef wordt een deel van de docent zijn leerlingen mee naar een aparte lokaal om ze daar les te laten krijgen van bijna leeftijdsgenoten (leerling-docenten). Voor de les laat je zowel de gewone docent als de leerlingen die zullen doceren op tijd de lesstof zien zodat ze ruim de tijd krijgen om het eventueel te kunnen voorbereiden op hun eigen manier.
Voor de proef zijn leerling-docenten van 3 verschillende jaarlagen gebruikt, namelijk; 6, 5 en 3 VWO. Alle 3 de docenten gaven les aan 2 leerlingen, dus in totaal kregen 6 kinderen les van een medeleerling. De normale wiskunde docent gaf aan de rest van zijn 2 VMBO-T groep les op de gewoonlijke manier (dus de standaard wiskundedocent die voor de klas staat en les geeft zoals je gewend bent op school). dit was dus de controlegroep in ons experiment.
Het verschil in leskwaliteit wordt gemeten door middel van een toets die aan het einde van de les wordt afgenomen, het idee is dan dus dat je aan de hand van de resultaten op deze toets kunt gaan bepalen welke groep de stof het beste heeft weten op te pikken; de klas die op de normale manier les kreeg van de wiskundedocent, of het duo die les kreeg van 3, 5 of 6 VWO.
De 2 VMBO-T proeftoets:

De resultaten

Maak jouw eigen website met JouwWeb