Evaluatie experiment 2
De theorie achter dit experiment was beter dan hoe het in de praktijk tot uiting kwam. Het is opgevallen dat het heel erg moeilijk is om zo een proef goed te laten verlopen. Tijdens de klassikale uitleg van hoe het experiment eruit zou zien werd de vraag gesteld wie met de oudere leerlingen wilden meekomen. Blijkbaar zorgt zo een vraag voor een bepaalde reactie die de indruk wekt dat bepaalde leerlingen de kans zien om druk te doen buiten het zicht van de docent, en dat schrikte bepaalde andere leerlingen af om met ons mee te gaan. Je zag dat deze groep kinderen hun handen opstaken toen we ook vroegen wie graag in het klaslokaal wilde blijven en de les wil volgen van de docent. Hierdoor ben je al aan het selecteren wat voor leerlingen er in beide groepen zitten. Er waren ook wat andere problemen, in veel gevallen was uitleg geven over de opgegeven stof onmogelijk omdat veel kinderen nog bij het begin van het hoofdstuk waren (§3.1/§3.2 in plaats van §3.4/§3.5 waar de stof over ging), en bij bepaalde docenten lukte het niet om ze te overtuigen om die paragrafen tijdelijk over te slaan en de nieuwe stof tot zich te nemen. De andere problemen met het experiment waren; docenten die te laat de proeftoets aan de kinderen gaven waardoor ze te weinig tijd hadden, De laatste vragen uit de proeftoets werden door weinig kinderen ingevuld (dit kan aan het niveau van de vraag liggen, maar ook aan de tijdnood), het klaslokaal van de docent bestond uit 7 kinderen, alle andere 21 kinderen zaten in hetzelfde lokaal met 3 leerling-docenten (en die kinderen waren ook erg druk onderling, dus dit had weldegelijk invloed). Nog een belangrijk punt is de uitschieter qua cijfers bij de 6 VWO docent, om eerlijk te blijven is het bij het nakijken opgevallen dat er één leerling uit deze bijbehorende groep goede uitwerkingen had staan, en bij de andere leerlingen stonden alleen maar antwoorden. Waarschijnlijk is er bij deze groep dus gesjoemeld of afgekeken toen er even geen toezicht was.
Hetgeen wat hier echt uit te leren valt is dat bij zo een sociaal experiment het veel lastiger is om met alle verschillende factoren rekening te houden dan hoe je het gewoonlijk gewend bent bij een praktisch experiment, al helemaal bij een drukke klas zoals bij deze proef. Achteraf kregen we te horen dat dit één van de drukste klassen was (en dat geloofde we meteen), dus met dat in gedachte ging het al met al wel beter dan je zou verwachten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb